Liedon seurakunnan Toimintatorstaissa 23.11. Liedon museo
piti luennon metallirunkoisten laivojen hylyistä.
Metallit otettiin osaksi laivojen rungon rakennusmateriaaleja
1800-luvun aikana, teollisen vallankumouksen yhteydessä. Täysrautaiset sekä
teräksiset laivat olivat hiljalleen syrjäyttämässä puurunkoiset laivat
1800-luvun loppupuolella. Varhaisia metallirunkoisia aluksia ei ole juurikaan
silti säilynyt, vaikka rautarunkoisten laivojen keskimäärinen keski-ikä oli
noin 25 vuotta aktiivikäytössä. Tämä johtuu pitkälti 1800-luvulle tyypillisestä
säästäväisyydestä. Etenkin laivastojen käytöstä poistuneet laivat myytiin
romuttamoille romumetallin raaka-aineeksi. Jäljelle laivoista jäivät vain
mahdolliset rakennuspiirustukset, jos ne eivät ole kadonneet tai tuhoutuneet,
sekä valokuvia tai maalauksia.
Kauppa- ja matkustajalaivastoissa säästäväisyys näkyi
toisin. Laivoihin asennettiin moottoreita, jotta miehistön määrää voitiin
pienentää, ja monia laivoja purjehdittiinkin alimiehityksellä. Laivoja myös
jätettiin huoltamatta. Teknologia kehittyi niin vauhdikkaasti, että
vastavalmistunut laiva oli jo valmistuttuaan vanhentunut. Hoitamattomuus ja
miehistön alimitoitus työmäärään nähden tekivät monista laivoista varsin
nopeasti merikelvottomia. Liikennöintiä kuitenkin jatkettiin, koska
säästäväisyyden nimissä oli syntynyt ajatusmalli vielä-yksi-matka, one-more-voyage, jonka johdosta useimmat alukset
kohtasivat loppunsa haaksirikossa.
Tästä syystä enemmistö laivojen hylyistä, jotka ovat
uponneet ennen ensimmäisen maailmansodan päättymistä, ovat matkustaja- ja rahtilaivoja.
Yhteensä vuosien 1890–2004 välillä uponneiden laivojen hylkyjä tunnetaan
maailman meristä noin 8 500. Suurin osa näistä on uponnut toisen
maailmansodan aikana. Vaikka tunnettujen hylkyjen määrä on itsessään suuri,
siitä puuttuu silti yhä monia hylkyjä. Osa uponneista laivoista on yhä
kadoksissa ja sijainniltaan tuntemattomia.
SS Titanic upposi 1912. Kuvassa on laivan keula, noin 70 vuotta uppoamisen jälkeen. Kuva: Wikimedia Commons. |
Mitä kaikkea hylky
sitten on?
Varmuudella tiedetään, että hylyt ovat keinotekoisia koralliriuttoja, joiden
olemassaolo tukee paikallisen ympäristön moninaisuutta tarjoamalla kasvualustan
erilaisille merikasveille ja suojaa erikokoisille eliöille.
Tämän lisäksi metallisten laivojen hylyt ovat lähes aina myös hautoja. Ellei vainaja ole jäänyt loukkuun säilymiselle otollisiin olosuhteisiin, ei hänestä pitkän ajan kuluttua ole jäljellä enää edes luita. Saavutettuaan
sadan vuoden iän, hylky muuttuu muinaisjäännökseksi. YK:n
koulutuksen, tieteen ja kulttuurin järjestö UNESCO on määrittänyt sadan
vuoden iän rajapyykiksi kansainvälisellä tasolla vuoden 2001 konferenssissa. Suomen
omassa muinaisjäännöslaissa tämä ikäraja on ollut jo vuodesta 1963!
SS Lusitanian hytin ikkuna on nykyään rapujen koti. Kuva: Wikimedia Commons. |
Linkki sukeltajien videoon Ahvenanmaan rannikolla olevasta
höyrylaiva Fråck:esta (10 min).
Tekstin kirjoitti: museoharjoittelija
Liedon museo
Liedon museo
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti